Recenze - Noční cirkus

Titul: Noční cirkus
Autor: Erin Morgenstern
Vydavatelství: Ikar

Cirkus přijede bez varování. Prostě se objeví tam, kde včera ještě nebyl. Jeho černobílé stany nabízejí neuvěřitelné divy a otvírá se jen v noci. Za scénou cirkusu se však odehrává nelítostná soutěž – duel dvou mladých kouzelníků, Celie a Marca, kteří jsou od dětství trénováni právě za tímto účelem. Celia ani Marco netuší, že jejich souboj může přežít jen jeden a cirkus je pouze jevištěm pro bitvu jejich představivosti a vůle.
Nemají však na vybranou a nadto se do sebe zamilují. Jejich hluboká, kouzelná láska zažehuje světla, v místnostech roste teplota, kdykoli se byť jen dotknou. Ale ať už je jejich láska upřímná nebo ne, hra se musí dohrát a osudy všech zúčastněných, vystupujících nebo návštěvníků, se pohupují na miskách vah stejně nebezpečně jako akrobati na visuté hrazdě.

No tak tomu říkám anotace! Čtenář, který má rád tajemno, kouzla a iluze, toho záhadný černobílý cirkus, který přijíždí bez ohlášení, otevírá se za soumraku a zavírá za úsvitu, musí lákat! Vezmeme to popořadě:
Na začátku se setkáváme s úspěšným a oslavovaným kouzelníkem Prosperem. Tomu do divadla přivedou pětiletou holčičku, která má na kabátku připnutý dopis adresovaný Hectorovi Bowenovi (což je Prosperovo skutečné jméno). Malá holčička se jmenuje Celia a je to Prosperova dcera, kterou dosud neznal. Poté, co Celia pohlédne na šálek na stole, který se roztřese a rozpadne na střepy, je víc než jasné, že má kouzelnické nadání. Nebo iluzionistické? Něco na té holčičce prostě je. V každém případě o několik měsíců později se Prospero setkává se svým starým známým, který je čtenáři představen zatím pouze jako „muž v šedém obleku“. Tito dva odvěcí rivalové se dohodnou, že opět uzavřou pekelnou sázku, že každý vychová impozantního kouzelníka. Tito dva kouzelníci (nyní Celia a Marco) se v předem určené době střetnou v kouzelnicko-iluzionistickém souboji. V souboji, o kterém však jeho protagonisté nevědí, že má skončit smrtí toho, kdo prohraje.

Tak to máme sázku kouzelníků, čtenářova touha po kouzlech roste a kde je sakryš ten cirkus???

Cirkus přichází na řadu záhy. V podstatě cirkus stojí a padá s Celií a Marcem, je to totiž jejich aréna. Ani jeden si to zpočátku neuvědomuje, ale cirkus existuje právě jen díky jejich kouzelnickým schopnostem. V tomhle ohledu už nebudu víc prozrazovat, abych nepokazila zážitek ze čtení. Každopádně to, jak je cirkus postupně vykreslován je úžasné. Černobílé stany, ve kterých se nacházejí jednotlivé atrakce, jsou víc než dílem bezbřehé fantazie a vy si jejich návštěvy užíváte do posledního detailu. Jen žasnete a chcete zde strávit mnohem víc času, než do svítání, kdy je třeba cirkus opustit. „Cirkusáci“, kteří v cirkuse žijí, mne osobně bavili víc než samotná Celia s Marcem. Setkáte se s tajemnou hadí ženou Cukiko, která zjevně ví víc než říká. Poznáte ředitele cirkusu Chandreshe Christpha Lefevra, který pořádá tajuplné půlnoční hostiny překypující vybranými lahůdkami a zejména barvami, které mají vyvážit život černobílého cirkusu. Budete prožívat dobrodružství s dvojčaty Murrayovými – Panenkou a Výlupkem, kteří se narodí o premiérové noci. A posléze poznáte i jejich kamaráda Baileyho, který žije mimo cirkus. Budete se obdivovat cirkusovým hodinám, které vyrobil Herr Thiessen, ostýchavý arcimistr svého oboru. Zajímavých postav, které žijí v tajuplném cirkuse je mnoho a troufám si říct, že Vás budou bavit všechny. Budete si užívat, jak Vás provádí dějem i samotnými cirkusovými stany až do konce.

Jediné, co mi na knížce trochu vadilo, bylo skákání v čase, každá kapitola se děje v jiném období na jiném místě. A to může být v příběhu, který pokrývá období několika desetiletí, matoucí. Ale dá se na to zvyknout a čtení pak frčí. Neprohloupíte, když noční cirkus navštívíte.

Hodnocení: 4 🌞z 5
autor: Marie Drvotová