Vyzývavý chleba


Je desátého a tentokrát slovo "výzva" nabyla svého skutečného významu. Zadané ingredience byly ŽITNÁ MOUKA, ŠPENÁT a QUINOA. Skutečně jsem si dlouho lámala hlavu, jak se s touto kombinací poprat, a ještě aby jídlo bylo poživatelné. Ať jsem přemýšlela, jak jsem chtěla, kombinace žito a quinoa mi fakt nešla dohromady Nakonec jsem si řekla, že jsou dvě věci, které snesou všechno:

  1. sekaná
  2. chleba!

Teď když na to zpětně koukám, sekaná taky není blbý nápad (pro příště).

Recept na kváskový chleba u mě není žádná novinka. Tady na blogu mám takové recepty rovnou dva. Často je střídám podle toho, kolik času na kynutí mám. Tento je od Kuchařky ze Svatojánu a kyne 12 hodin + další 2. Někdo už asi protáčí panenky, ale čím delší a pomalejší kynutí, tím je chleba stravitelnější. 

Já na něm poslední dobou vážně ujíždím. Výhodou je, že si do něj můžu nasypat, co chci a co mi chutná. Nevýhoda, že musím udržovat kvásek při životě. Jenže s ním je to jak s chlapem, někdy ať děláte, co děláte, chcípne! 

Základní recept na tento chleba najdete zde. Níže popíšu ten můj, vyzývavý 😊

Co budete potřebovat:

500 g mouky (smíchala jsem všechny, co jsem doma našla – žitnou, špaldovou, kukuřičnou, čirokovou, pohankovou)
50 g guinoi (použila jsem bílou)
asi tak hrst mixu semínek (slunečnicová, dýňová, lněná, chia)
1 kávová lžička soli
½ lžičky černé soli (smrdí jak pukavec, ale chlebu dodá vůni)
hrst špenátu (ve finále nebyl ani vidět)
25 g kvásku
500 ml vody
koření (kmín a černucha) – dá se pořídit u Koření od Antonína

Postup:

Počítejte s dobou kynutí. Ideální je těsto zadělat večer a druhý den ráno péct, anebo zadělat ráno a upéct večer 😉

V míse smíchejte mouku, quinou, semínka, soli, nakrájený špenát a koření. Do odměrky si navažte kvásek a dolijte do půl litru vodu. Vznikne jakási špína, kterou nalijte do mísy s připravenou sypkou směsí. Vše promíchejte v kompaktní těsto. Přehoďte přes mísu utěrku a nechte 12 hodin kynout. Ze zkušenosti mohu doporučit pokojovou teplotu. Žádné vyhřáté trouby ani okenní parapet.

Po dvanácti hodinách přendejte do formy na biskupský chlebíček, kterou jste vymazali máslem a v té nechte další dvě hodiny kynout. Zde můžete ještě posypat semínky nebo hrubozrnnou solí. Zase nezapomeňte přehodit utěrkou. V originálním receptu paní Eva Francová doporučuju zabalit do mikroténu, ale mně v tom přijde těsto takové zapařené a často i překyne

Po uplynulých dvou hodinách rozpalte troubu na 230 °C. Vložte chleba a pečte tak 35 – 45 min. Poté chleba vyndejte z formy a dalších 5 – 10 min ho pečte, aby měl zlatou kůrku.
Jakmile bude chleba ok, vyndejte ho na mřížku a čekejte, až se do něj budete moc zakrojit.

O chuti chleba nemůže být diskuze. Krásně voní, koření i černá sůl mu dodají grády. Díky quinoe je kůrka krásně křupavá a špenát, jako by v něm ani nebyl 😊

Určitě se nezapomeňte podívat i na to, jak se s výzvou popraly Míša a Míša.

A co by napadlo vás, ukuchtit z těchto tří ingrediencí?

2 komentáře:

  1. Chleba by mě teda v životě nenapadl :D Ale jak sama píšeš, sekaná vůbec není špatně. Skvěle jsi to zvládla a že tato výzva byl teda boj! :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat

Používá technologii služby Blogger.