Recenze - Chrám divů

Titul: Chrám divů
Autorka: Leslie Parry
Vydala Euromedia Group, a. s. - Odeon

New York, LP 1895. Chrám divů je název cirkusu nebo možná freak show založené ráznou Friendship Churchovou. Příběh, vyprávěný z několika perspektiv, je neuvěřitelnou exkurzí do života prapodivných existencí: nešťastníků, chodících reklam na to, co všechno je člověk schopen přežít. Očima Odile a Belle, dcer paní Churchové, která zahynula při požáru, se setkáváme s trpaslíkem, s polykačkou skla, s dívkou se čtyřma nohama, s polomužem… Ostatně Bella sama je polykačka mečů – a od svých sedmnácti let s nikým nepromluvila. Ošklivost, jinakost či špinavost jsou zobrazovány jako nedílná součást života.

Četli jste výše psanou anotaci? Také byste se těšili na příběhy lidských kreatur, díky nimž poznáte jejich životní příběh a současně vnitřní život takového prazvláštního cirkusu? Já se těšila moc! A opět se mi přihodilo, že to o tom prakticky vůbec nebylo. Nic čtenářského neprozradím, když napíšu, že o Chrámu divů to vlastně vůbec není. Na začátku knihy cirkus lehne popelem, zemře v něm majitelka paní Churchová (o které se toho v knize také tak moc nedozvíme) a v pár větách se lehce dotkneme v anotaci slibovaných lidských atrakcích. A tím to hasne, dál už tu máme příběh vyprávěný z pohledu čtyř: vypravěčů: sester Odile a Belly, nočního vybírače latrín a občasného zápasníka Sylvana a nešťastnice Aphie. V případě, že nečtete anotaci a jen sáhnete po knize, která vypráví příběh několika lidí z konce 19. století, pak nebudete zklamaní, že se zde zápletka přímo z obludarium nekoná.
V knize se střídá minulost a přítomnost všech hlavních postav. Odille hledá svou sestru Bellu, Sylvan hledá matku miminka, které našel pohozené v latríně a Alphie se snaží dostat z blázince, kam byla podle ní neprávem zavřena. Druhé dvojče Bella knihu uvádí prologem a uzavírá svým epilogem. V závěru se příběh všech postav propojí a děj, který sice nebyl o freak show se docela pěkně uzavře.
Pokud odhlédnu od toho, že jsem nedostala slibovaný příběh z lidského panoptika,
byla jsem spokojená. Čtení odsýpalo, styl autorky je čtivý, příběh zajímavý a dynamický. Jedná se o vypravování s lehce detektivní zápletkou okořeněnou dobovou atmosférou a vylíčením života spíše nižší společenské vrstvy. Doba, která je zde popisována, byla drsná a k mnoha lidem nelítostná. Život lidí, kteří se něčím vymykali, nebo jim nebylo souzeno tolik štěstí jako ostatním, byl krušný a plný příkoří. Dostat se z tenat okraje společnosti a lidského dna stálo hodně úsilí a bylo převážně neúspěšné.
Chrám divů je kniha, která dokáže místy čtenáře nadchnout a vzbudit emoce. Je zajímavá, poutavě psaná, postavy čtenáře baví a drobná detektivní zápletka a postupně odkrývané tajemství vyváží absenci slibovaného obludaria.
Nicméně v případě, že skutečně chcete knihu vypravující příběhy přímo lidského panoptika, pak se vám Chrám divů líbit nebude a raději sáhněte po jiném titulu.

Hodnocení: 3,5 💗 z 5