Recenze - Noční vlaky

Titul: Noční vlaky
Autoři: Barbara Wood, Gareth Wootton
Vydalo nakladatelství Alpress

Román inspirovaný neuvěřitelnými skutečnými událostmi, které se odehrály během Druhé světové války v Polsku. Městečko Sofia je ušetřeno německého teroru a zvůle, poněvadž lékaři z místní nemocnice rozšíří zprávu, že celá oblast je zasažená epidemií tyfu. Jak dlouho zvládnou lékaři vodit velitele gestapa za nos a tvrdit, že z postižené oblasti se nesmí nic vyvézt? Jak dlouho bude městečko krýt své doktory? Přesto ani lékaři ani partyzáni nemohou zastavit noční vlaky, které míří do Osvětimi…

Kniha, která se tváří jako válečná, ale tak docela válečná není. Je to lidský příběh z Druhé světové války, který je svým stylem spíše pro ženy. Nesnižuji tím dramatičnost zápletky, obzvlášť když je psaná na motivy skutečné události, která je více než odvážná a ve své podstatě neuvěřitelná. Domnívám se však, že ne všem mužům by se tento styl vyprávění líbil. Navíc pokud hledáte knihu, která věrohodně a hlavně podrobně popisuje život v okupovaném Polsku, život běžného obyvatelstva, Židů a partyzánů, pak budete spokojeni tak na půl. Tohle všechno sice čtenář dostane, ale vše je zabaleno zejména do příběhu dvou lékařů, kteří v zoufalém pokusu alespoň pozdržet vyhlazovaní Poláků v jejich městě, předstírají rozšiřující se epidemii tyfu, které se Němci tehdy velmi obávali.
Mě osobně se kniha velmi líbila, četla se dobře a děj byl záživný a napínavý. Hlavní i vedlejší postavy byly uvěřitelné a čtenář se s nimi snadno naladil na stejnou vlnu. Navíc to, co se tamním lékařům podařilo, je určitá drzost kombinovaná s nesmírnou odvahou a vědeckým umem. Líbilo se mi, že lékaři nebyli žádní komiksoví hrdinové, čelili svým strachům, byli si vědomi případných důsledků pro ně i jejich blízké, pokud by byli odhaleni. A jejich rozhodnutí, zda svůj smělý riskantní plán opravdu uskutečnit, pro ně bylo velmi těžké učinit. Toto také přidává knize plusové body.
Hledáte-li knihu, která se dotýká holokaustu, války a partyzánů, ale nechcete číst vysloveně faktografické dílo, ale spíše románový příběh, klidně po Nočních vlacích sáhněte. Nemohu říct, že by to byla oddychovka, snížila bych tím vážnost tématu, ale příběh je skutečně příjemně čtivý. Nudit se nebudete a zároveň vás popisovaná fakta nezdeptají tolik jako např. v knize Pianista apod.