Recenze - Živel

Titul: Živel
Autorka: Jess Kidd
Vydalo nakladatelství HOST

Jako dítě byl Mahony nalezen na schodech sirotčince. Vždycky si myslel, že matka ho buď opustila nebo zemřela. Když o šestadvacet let později dostane anonymní zprávu, že jí byl násilně odebrán, vydá se do své rodné vesnice Mulderring, aby zjistil, co se tehdy stalo. Jeho příjezd, tmavé oči a cizácké chování vyvolají mezi místními nebývalý rozruch a obrátí vesnici vzhůru nohama. S pomocí svérázné paní Cauleyové začne Mahony vyslýchat všechny, kdo zmizení jeho matky pamatují. Jenže ne každý v Mulderringu ho vítá s otevřenou náručí. Do cesty se mu postaví vdova Farellyová a také namyšlený puritánský otec Quinn, který má v úmyslu očistit vesnici jak od Mahonyho, tak od veškerých vzpomínek na jeho hříšnou matku. Úskočný kněz však netuší, že mulderringští mrtví hodlají prozradit svá tajemství a nyní konečně našli někoho, kdo jim naslouchá…

Další lahůdka magického realismu. Děj se odehrává během dvou měsíců v roce 1976, kdy se Mahony (alias Francis) vrací do svého malého rodného města, aby zjistil co se stalo s jeho zmizelou matkou. K tomu mu v pátrání zdatně sekundují duchové, které Mahony dokáže vidět a mluvit s nimi. Ale nebojte se, vůbec to není nějaký Randall a Hopkirk. Mahony je obyčejný mladík ve zvonových kalhotách s osobním kouzlem, zato bez detektivních zkušeností, který se však nebojí ponořit do tajemství ospalého irského městečka. Ale duchové nejsou vždy nápomocni.
Postavy obecně jsou perfektní. Úžasná je bývalá divadelní hvězda, stařičká paní Merle Caulyová, kterou neustále hlídá její zesnulý snoubenec. Její břitký jazyk a nebojácnost, která pramení z jejího vysokého věku, je nesmírně zábavná. Šmrnc má i rázná knězova hospodyně Bridget Dooseyová, která převzala povolání po své zesnulé matce a která má k čistotnosti hodně daleko. Chová spoustu koček a raději se vrtá v odpadu než v hrnci. Její matka ji ze záhrobí s nelibostí sleduje a pokud se Brigdet vyskytne u jejího hrobu, odhání ji neviditelnými kovovými kleštěmi. I ostatní postavy jsou skvělé, ať jde o živé či nebožtíky. Nikdo není černobílý, nikdo není nudný, všichni posouvají děj, přidávají na čtivosti a dávají irskému maloměstu Mulderring život.
Ačkoli v příběhu jde o objasnění zmizení (nebo vraždy) Orly Sweeneyové, Mahonyho matky, kniha je prošpikovaná suchým britským humorem. A duchové jsou jako třešnička dortu. Magický realismus zde funguje skvěle.
Určitě doporučuji!

Hodnocení: 4,5 💗 z 5