Recenze - Slepá mapa

Titul: Slepá mapa
Autor: Alena Mornštajnová
Vydavatelství: Host

Anna, Alžběta, Anežka. Tři ženy, tři generace, jedna rodina a mnoho životních zvratů, traumat a tajemství.

Příběh začíná před první světovou válkou, kdy Anna, vypravěččina babička, odjíždí přes odpor svých rodičů s vyvoleným Antonínem do pohraničního městečka na severu Čech. Jako by počáteční písmeno jejich jmen vyjadřovalo naději, že právě tady spolu mohou začít nový život. Jméno však současně symbolizuje i to, co si vybrat nemůžeme, co je nám dáno jako rodinné dědictví, které si přese všechno odhodlání ke změně vždy neseme s sebou. Anebo také osud, na jehož zkoušky máme jen pramalý vliv.
Nový začátek se tak záhy proměňuje v boj o přežití, když je Antonín na frontě raněn a u Anny propuká tuberkulóza. O čtvrt století později pak čeká jiný nový začátek i na jejich dceru Alžbětu, která musí prchat před německou armádou zabírající pohraničí, a po dalším půlstoletí změní dramatický zásah osudu — tentokrát v podobě důstojníka StB — i život vypravěčky příběhu, Anežky.

Slepá mapa, a zejména její autorka Alena Mornštajnová, je pro mě objev roku. Nejprve mě mezi novinkami zaujala obálka knížky, která je víc než povedená. Mimochodem Host má z mého pohledu jedny z nejhezčích obálek vůbec. A když jsem se začetla do anotace, příběh mě začal lákat. Tak hurá do něj.

Začátkem knihy nás v období před první světovou válkou provádí Antonín a jeho mladá žena Anna. Antonína, mladého vyučeného skláře, který miluje knihy a který vyrůstal s jemnou maminkou a násilnických otcem, ani ve snu nenapadlo, že se s tichou Annou jednoho dne ožení. Ale stalo se, a jim se postupně narodili Alžběta, Božena a Ctibor. Alžběta, která zažila druhou světovou válku, vyrostla v ráznou a praktickou ženu. V ženu, která svou praktičností až bezohledně řídila osud svůj i svých blízkých. Stejnou praktičnost uplatnila i na další generaci, když se jí narodila dcera Anežka. Anežka se vskutku nenarodila z velké a pravé lásky, ale z praktických důvodů. Když se Alžběta měla vystěhovat z pronajatého drážního bytu, bránila se tím, že čeká dítě. A protože to úředníky obměkčilo, musela už jen vyřešit jednoduchý problém. Najít muže, se kterým by mohla ono dítě počít.
Příběh se rozehrává a zatímco Anna s Antonínem trpí zejména první světovou válkou a jejími následky v podobě střepiny v Antonínově noze a následnou Anninou tuberkulózou, Alžběta naopak trpí okolnostmi, které přináší druhá světová válka a následný komunistický režim. Anežka si také prochází ne úplně radostným dětstvím ve stínu své tvrdohlavé, pracovité a pragmatické matky a následně se střetává s nepřítelem v podobě své zbabělosti a s dobou, kde vládne StB a normalizace.
Z výše psaných řádků by se Slepá mapa mohla zdát jako líčení tří generací jedné rodiny zastoupených Annou, Alžbětou a nakonec Anežkou.

Alena Mornštajnová se však s tímhle nespokojila a rozehrává příběh, kde každou ze tří hrdinek provází životem mnoho postav, mnoho zdánlivě banálních situací. Ale žádná, ani ta nejokrajovější postava, není zbytečná, ač se to na první pohled může zdát. Žádná situace není jen vata vyplňující hlavní děj. Nemá cenu se zde více rozepisovat o zajímavých postavách a dechberoucích situacích, které zažívají. Zkazilo by Vám to zážitek z knížky. Snad postačí, když napíšu, že Alena Mornštajnová dokáže příběh vyprávět tak, že ač se zdá chvílemi příliš spletitý a zavádí nás mezi různé rodiny a místa, dává smysl. Vše do sebe zapadne a na konci se nestačíte divit, jak je to možné, že je tak dokonale zakončen a minulost je v symbióze s přítomností. Styl psaní je neskutečně poutavý a čtivý. To, jak dokáže vylíčit obyčejný život tak, že prostě stránky hltáte jednu za druhou, je na potlesk. Navíc si žádný charakter svých postav neidealizuje, nebojí se ukázat jejich odvahu i zbabělost, chtíč, který vítězí nad láskou z pohádky, syrovost válečných let či možná někým odsouzeníhodné pohnutky, které vyústí do klíčových rodinných událostí a následků, které nejdou vzít zpět. Dopad na pocity čtenáře je důrazný, někdy jednoduše vezme dech na třech řádcích, které popíšou víc než dvě kapitoly. Tohle jen tak nějaký autor neumí.

Hledáte-li knížku českého autora o životě obyčejné rodiny vyprávěný napříč minulým stoletím neobyčejným stylem, přečtěte si Slepou mapu.

Hodnocení: 5 🌞z 5
Autor: Marie Drvotová