K čertu s americkými pancakes, pravý český lívanec se skořicovým cukrem - to je lahoda!

Jako malé jsme se sestrou milovaly lívance. Když jsme jednoho dne, ještě jako hodně malé děti, jely k dědovi na návštěvu, otevřel dvířka kredence a tam byla v modré plechové míse hromada čerstvých lívanců se skořicovým cukrem. Nevím kdo je tenkrát dělal, babička nežila, děda zrovna hospodyňka nebyl a naše mamka je neuměla. Ovšem byla to extáze! Od té doby jsem vždy ty kouzelná dvířka otvírala s nadějí, že tam ty úžasné lívance budou. A nebyly, už nikdy, ale celá skříňka od té doby voněla skořicí.

A protože mamka je neuměla a my jako děti po lívancích tolik prahly, využily jsme jednou příjezd naší tety, která řekla, že to nic složitého není a že mě je naučí. Nalila mléko, přidala droždí, vajíčko, dosypala moukou a pak přeléváním těsta z naběračky testovala jeho hustotu. Přidávala mouku tak dlouho, až nakonec řekla: "Takhle je to dobrý." Žádný recept, žádný přesný poměr surovin, prostě od oka. Tehdy jsem s té dávky smažila lívance až do večera, ale bez řečí a s chutí! To jsem určitě ještě chodila na základku a hned po krupicové kaši a pudinku byl tohle druhý moučník, který jsem se naučila "uvařit".

Ani po tolika letech se nic nezměnilo, mamka pořád lívance neumí a já je pořád dělám od oka :-D Ale tentokrát jsem vážila a měřila, aby recept měl trochu tu štábní kulturu a nebylo to jen vyprávění o kouzelných dvířkách a mých kulinářských začátcích.

Můj recept:

  • 700ml mléka
  • 1/2 kostky droždí
  • lžičku cukru
  • 1 vejce
  • 400g hladké mouky
  • cukr se skořicí

A jak postupovat?

Do hrnce nalít trochu mléka, zahřát ho a přidat droždí s cukrem. Když vzejde kvásek, přidat vejce a rozšlehat. Pak už jen dolít mléko (pozor ať není přímo z ledničky, mělo by být vlažné až mírně teplé) a nakonec sypat mouku, až bude těsto vypadat jak má (je to asi tak těch 400g).

Těsto je potřeba nechat vykynout asi hodinu a pak po malých dávkách péct na troše oleje a nebo ještě lépe pánev vymazat špekem a péct na tomto vyškvařeným sádle. Lívance chutnají mnohem lépe a ještě to má tu přidanou hodnotu, že zbydou osmažené kusy špeku.

Upečené lívance ihned obalit v cukru se skořicí a můžeme podávat. Z mého pohledu jsou ale nejlepší až druhý den. A to ještě ty zespoda, které jsou nasáklé tukem a cukr už nekřupe ;-)

Jaké jsou vaše zkušenosti s lívanci? Vím, že jdou "na tloušťku", ale jednou za čas... No ne?

K.

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.