🍪Moravské koláče, aneb jak využít 2 kila tvarohu


Ťuk, ťuk....
Já:"Dále."
Máti:"Ahoj, nesu ti mlíko ze statku, přímo od kraviček. To je úplně jiný než krabičák." Podává mi pětilitrový kbelík s mlékem.
Já:"Dík, co budu dělat s kýblem mlíka?"
Máti:"Udělej třeba klukům palačinky."
Já:😱
........
Já:"Kluci, koukejte, dostala jsem od babičky mlíko."
Přítel:"A co s tím budeme dělat?"
Já:"Palačinky."
Přítel: 😱
.....
Já:"Ale palačinky se mi dělat nechtěj, co kdybysme udělali třeba vafle? Máme nový vaflovač."
Kluci:"Tak jooooo!!!"
Píšu kámošce sms: Ahoj, mohla bys mi prosím poslat recept na ty super vafle?
odpověď: 200 g mouky, 125 ml mléka,...
😱
.... takže co se zbylými 4,875 litrů?....

o 3 dny později...
Já:"Měla bych s tim mlíkem něco udělat."

o další 3 dny pozdějí...
Já:"No, na palačinky už to není. Nechám ho zkazit a bude tvaroh."

o další 3 dny později...
Já:"Kluci, pojďte se podívat, už máme tvaroh. Necháme z něj vykapat syrovátku a zítra je hotovo."

zítra...
Já:"Fíha, co budu dělat s dvěma kilama tvarohu? Kluci, dáte si koláče?"
Kluci:"Jooooo!"
Já:"A udělám moravský, tam se dává víc vrstev, tak ať se ho zbavíme."

po upečení jedné dávky koláčů...
Já:"Pořád mám ještě dost tvarohu. Upeču koláče znova."

Moravské koláče


  • 250 ml mléka
  • 5 lžic cukru
  • špetka soli
  • 1 vejce
  • 200 ml oleje
  • 500 g hladké mouky
  • 1 sáček sušeného droždí nebo půl kostky
  • vejce na potření

Já těsto zadělávám v pekárně. Dám tam suroviny v uvedeném pořadí, zapnu program těsto a po skončení dělám koláče. Uždibuji kousky, plním tvarohem (povidly, mákem, čímkoli), zabalím, udělám z toho kuličku a tu jemně rozmáčknu na plechu. Okraje potřu vajíčkem a doprostřed dám zase tvaroh nebo jinou náplň. Vše posypu žmolenkou (hrubá mouka, cukr, máslo/sádlo). Peču na 180 °C dozlatova.
Kdo nemá pekárnu, zadělá těsto klasickým způsobem: Do mouky důlek, tam rozdrobit droždí, lžíci cukru a zalít vlažným mlékem. Až vzejde kvásek, přidat vejce, tuk, zbytek mléka a cukru, sůl a vypracovat těsto. To nechat tak hodinu kynout na teplém místě.























Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.