Recenze - Byly tady, a už nejsou

Titul: Byly tady, a už nejsou
Autor: Haylen Beck
Vydalo nakladatelství Domino

Audra v sobě konečně našla dost odvahy, aby utekla od násilnického manžela. Teď sedí v autě, na zadních sedačkách jsou připoutány její malé děti, a společně jedou vstříc své šanci na nový, lepší život.
Volí trasu po okresních silnicích, aby se vyhnuli nežádoucí pozornosti. A právě když projíždí po pusté cestě kdesi v Arizoně, už velmi daleko od bývalého domova, postřehne ve zpětném zrcátku jakýsi pohyb. Pozornější pohled jí ukáže policejní vůz, který je sleduje se zapnutým majákem.
Audra zastaví u krajnice. Je si až bolestně vědoma faktu, na jak odlehlém místě se ona a její děti nachází. Vystoupí z auta – a tím okamžikem se její šťastný útěk mění na nejhorší noční můru, která vysoce předčí veškeré představitelné obavy: netuší, proč ji místní šerif zatkl. Ví jen to, že když se v jeho doprovodu dostala na stanici, policisté jí tvrdí, že v autě žádné děti nebyly...

Tahle recenze bude krátká. Byla to jízda! Hledáte-li thriller, který vám napne nervy, zvýší tep a vy budete chtít jen číst, číst a číst, jste na správné adrese. Tohle je napínák, jak má být. Je to přesně ta knížka, která vás zavrtá do křesla. Budete se o osud postav bát a stránky budete otáčet dychtivě a se zatajeným dechem.
Jako vždy nebudu prozrazovat nic, co by kazilo čtení, to se nebojte. 😀
Děj je poměrně nekomplikovaný, odehrává se v průběhu zhruba čtyř dnů a čtenář nemá problém se v něm orientovat. Spousta věcí je mu prostě předložena, nemusí tedy usilovně přemýšlet nad motivem. V podstatě víte hned, kdo je padouch, kdo oběť a kdo hrdina. Autor se ani nesnaží čtenáře vodit na nos, dávat mu falešné stopy, komplikovat děj a nutit ho usilovně přemýšlet. To, co tuhle knížku dělá dobrým thrillerem je tempo, napínavé situace a emoce. Nejsou v ní hluchá místa a děj sviští. Při čtení mi to přišlo jako film, vzpomněla na film 8 mm nebo na filmy z vyprahlé Arizony, kde je vedro a prach, policajti nosí velké zrcadlovky a líně žvýkají tabák.
Při čtení velice rychle zjistíte, co je to Darknet a jak je nebezpečný. Je to reálné nebezpečí, není to autorova fantazie. Ani nemusím přehánět, když napíšu, že to co se na Darknetu odehrává, to jací lidé tak obchodují a s čím tam obchodují, se může dotknout úplně každého z nás. Můžete si koupit, drogy, život, smrt, moc, právo. Tohle je skutečně děsivé a autor se tohoto tématu chytil velmi dobře. Čtenář je lapen v příběhu korupce, bezmoci, vystavení se na milost a nemilost autoritě. Zápletka tak nemůže být čtenářovi lhostejná a ačkoliv doufá v dobré, s úzkostí trne, jak to skončí. A ano, je to takové filmové, druhá dějové linka je trochu americká, ale tím v tomto případě kniha určitě neztrácí.

Až si budete chtít přečíst knihu, která je čtenářsky nenáročná, přesto strhující, velmi čtivá a místy až znepokojivá, sáhněte po „Byly tady, a už nejsou“. Nudit se určitě nebudete!

Hodnocení: 5 💗 z 5