Recenze - Dopisy z ostrova Skye

Titul: Dopisy z ostrova Skye
Autorka: Jessica Brockmole
Vydalo nakladatelství Motto

Podmanivý příběh o velké lásce a naději, která překoná vzdálenosti, nástrahy osudu i válku. Píše se rok 1912. Čtyřiadvacetiletá Elspeth Dunnová, básnířka, nikdy neopustila svůj domov na ostrově Skye. Proto ji překvapí, když dostane dopis od vysokoškolského studenta Davida Grahama až z daleké Ameriky. Začnou si pravidelně dopisovat, sdílejí spolu svá tajemství, sny a plány, až jejich přátelství přeroste v lásku. Elspeth je však vdaná a David je vyslán do válkou zmítané Evropy jako řidič sanitky na západní frontě. Elspeth nezbývá nic jiného než se na ostrově modlit, že válku přežije. Druhá rovina příběhu se odehrává v červnu 1940. Elspethina dcera Margaret se zamiluje do válečného pilota. Matka ji varuje, aby se své lásce příliš neoddávala, což Margaret nechápe – matka jí své zkušenosti z první světové války zatajila. Po bombovém útoku Margaret najde matčinu starou korespondenci, vzápětí Elspeth zmizí a dopisy si vezme s sebou. Jen jeden Margaret zůstane. Ta se snaží všemi způsoby matku nalézt a zároveň postupně odhaluje matčinu pohnutou historii.

Hledala jsem román, který dokáže vykreslit příběh. Takový „hmatatelně lidský“ a čtivý. Ze zkušeností vím, že nakladatelství Motto tyhle příběhy umí nabídnout. A Dopisy z ostrova Skye nezklamaly.
Tahle knížka je kompletně psaná formou dopisů. Střídá se v ní korespondence z roku 1940, což v příběhu představuje současnou linku, a výměnu dopisů během let 1914 až 1917. Knížka se soustředí zejména na dopisy mezi Elspeth a Davidem z období první světové války. Jejich linka je stěžejní a také tím pádem mnohem propracovanější. Margaret spíše dokresluje rodinou atmosféru, vztahy a souvislosti. Její vztah s Paulem je velmi povrchně rozepsán, ale působí to tak, že to byl opravdu autorčin záměr. Čtenář se má soustředit na Elspeth a Davida, protože právě o jejich příběhu knížka je.
V jednotlivých kapitolách se střídají dopisy Elspeth s Davisem a Margaret s Paulem a strýcem, kterému píše aby poodhalila tajemství, které před ní matka celou dobu skrývala. Čtenáři se tak nabízí celkem svižné čtení a nemůže se stát, že by jedna linka upadla do nudné jednotvárné výměny dopisů dvou lidí. Vystřídá jí totiž korespondence druhých dvou. 😁
Tohle byla moje první knížka, která neobsahuje nic než dopisy. Přesto se kniha čte velmi lehce a linka se posouvá stále dopředu aniž by drhla. Velice mile mě překvapilo, že jsem si snadno s postavami dokázala vytvořit vztah. Jen z pouhých dopisů bylo možné vnímat povahové rysy Elspeth i Davida, jejich pocity, strachy a přání. Zejména krajina ostrova byla překvapivě povedeně popsána, takže postavy se nepohybovaly v jakési bezejmenné vágní krajině ničeho. Navíc jazyk, který Elspeth používala byl pohlazením po duši, její vytříbená slovní zásoba a laskavý styl, to bylo opravdu potěšení číst.
Ač je konec trochu předvídatelný a v závěru je děj trošičku víc sentimentální až patetický, dokážu to odpustit. Vždyť je třeba počítat s tím, že se nejedná o dobrodružný příběh ze Západní fronty, ale o romantický vztah dvou od sebe různými okolnostmi odloučených lidí.
Doporučuji všem, kteří si chtějí přečíst odpočinkový, nestresující příběh o pomaličku se rodícím láskyplném vztahu dvou lidí, který je zasazen do první poloviny minulého století … a nevadí mu, že poruší listovní tajemství. 😉