Recenze - Tma

Titul: Tma
Autor: Bernard Minier
Vydalo nakladatelství XYZ

Na Štědrý den objeví rozhlasová moderátorka Christine ve schránce dopis od ženy, která se chystá spáchat sebevraždu. Druhý den ráno zavolá do rádia muž a obviní ji z toho, že nic nepodnikla. Brzy se obvinění, hrozby a urážky znásobí, jako by se někdo snažil převzít kontrolu nad jejích životem… Co když jsou naši blízcí jiní, než se zdá?
Poté, co Martin Servaz dostane obálku s kartou od hotelového pokoje, v němž před rokem spáchala sebevraždu jakási mladá umělkyně, je jasné, že si někdo přeje, aby se vrátil zpátky do práce…
Co se skrývá ve tmě? Nezhasínejte… pokud to uděláte, připravte se na nejhorší!

Dostal se mi do ruky třetí díl z detektivní série z vyšetřovatelem Martinem Servazem. Předchozí dva díly se mi moc líbily, takže jsem se na další díl těšila. Pokud jste předchozí díly nečetli a chtěli byste zkusit jen tento, nevadí to. Příběhy jsou ucelené a osobní příběh detektiva, který se rozvíjel v předchozích dílech, je pochopitelný i bez čtení předchozích knih.
Stejně jako předchozí díly, i toto je bichlička o šesti stech stranách, ale díky skvělé čtivosti knížkou proletíte ani nebudete vědět jak.
Na rozdíl od předchozích dílů je zde kladen větší důraz na psychologii postav a ačkoliv příběh má detektivní zápletku, myslím, že má velmi blízko do psychologického románu. Téma sledování, manipulace, vývoj zoufalosti oběti jsou výborně popsané a člověk musí číst dál a dál. Mně se zpracovaní tématu stalkingu a manipulace v podání Miniera líbilo mnohem mnohem mnohem víc než v Stalkerovi od Keplera. Detektiv Servaz je sice po nervovém zhroucení v sanatoriu pro policisty, vrací se však v téměř plné síle, aby případ postupně odhalil a vyřešil. Má své pochybnosti, své vnitřní démony, ale to z něj dělá detektiva, který je čtenáři blízký a s potěšením mu fandí. Také myslím, že stupňování nátlaku na Christine, její vývoj od zhroucené oběti po někoho, kdo nemá už téměř co ztratit, je mnohem čtenářsky uvěřitelnější a přitažlivější než od severského Stalkera. V tomto Minier minimálně drží krok s módními severskými detektivkami, místy si troufnu říct, je předbíhá.
Jediné, co mě na knize přestává bavit je padouch Hirtman, který se objevil v minulých dílech. Zde je ještě připomínán a jeho zločin maličko zasahuje i do Tmy. Mě by vůbec nevadilo, kdyby se jeho linka uzavřela v předchozích dílech. Chápu, že tím, že je osobně propojen s detektivem Servazem (nebudu prozrazovat více), se jeho linka táhne jako jistá červená nit i do dalších příběhů. Přesto myslím, že bychom se bez něj už obešli. Ale kdo ví, třeba ve čtvrtém díle Noc, bude nějaký velký zvrat, který Hirtmana a Servaze svede znovu dohromady. V tom případě se nechám mile překvapit.
V každém případě kniha Tma je výborně napsaná psychologická detektivka, v níž hraje prim manipulace, překrucování skutečností, závist, žárlivost, chorobná posedlost a spousta velmi ošklivých lidských vlastností a charakterových poruch. To vše zabaleno do uvěřitelného reálného vyšetřování, které je potěšení s přibývajícími přečtenými stránkami sledovat.
Mohu jen doporučit.

Hodnocení: 4,5 💖 z 5